«توتال» در دوراهي ماندن يا نماندن


گروه انرژي: بدون شک پس از برجام يکي از بخش‌هايي که توانست از ظرفيت‌هاي به وجود آمده دوران پسابرجام بهره ببرد، حوزه نفت و گاز بود که گسترش روابط در اين زمينه باعث امضاي تفاهم‌نامه و قراردادهايي با طرف‌هاي اروپايي شد و مهم‌ترين آن قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي بود. از طرف ديگر توليد و صادرات نفت ايران افزايش چشمگيري پيدا کرد و به بيش از 2 ميليون بشکه در روز رسيد. اما اين روزها تحليل‌ها و صحبت‌هايي شنيده مي‌شود که برخي از اين قرادادها را در‌هاله‌اي از ابهام قرارداده است.

اما در پي اين اقدامات توتال، روز پنجشنبه بود که کنسرسيون انگليسي پرگاس موافقتنامه‌اي با ايران براي براي توسعه ميدان نفتي کرنج به امضا رساند و به وضوح اعلام کرد که بدون توجه به اتفاقات برجامي، در ايران خواهد ماند.

در همين زمينه مهدی میر عامری رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و فرانسه به تسنيم گفته است، شرکت توتال در اين ارتباط اعلام کرده است که فعاليت‌هاي برون‌مرزي خود را در ايران ادامه مي‌دهد و به تعهدات خود پايبند است. فعاليت توتال در ايران به در قالب آف شور است و بر اساس صحبت‌هاي انجام‌شده اين شرکت با خروج آمريکا از برجام همچنان به کار خود در ايران ادامه مي‌دهد.

وی افزود: من مستقيم از مسئولان اين شرکت سؤال کردم و اينطور پاسخ دادند که قرار داد آفشور با ايران امضا نکرديم، بنابراين مي‌توانيم به همکاري‌هاي خود ادامه دهيم. اين شرکت‌(توتال) به دنبال راه حلي است و در صورتي‌که راه‌حل يادشده فوق جواب ندهد آنها شريک چيني با خود آورده‌اند و 30 درصد قرارداد را به آنها مي‌دهند و شريک چيني نيز بعد از اين پيشنهاد اعلام کرده که 50 درصد (اين قرارداد) را قبول مي‌کند.

بايد توجه داشت که اين شرکت‌هاي چيني به شرکت توتال وصل هستند و فرقي ندارد که توتال در ايران فعاليت کند يا شرکت چيني و احتمالاً کار ادامه مي‌يابد. حالا توتال اسمش چيني مي‌شود اين‌ها بازي‌هاي تجاري است خودشان بلند هستند و کار معمولي هست و آن را انجم مي‌دهند.

  • زنگنه: توتال با خروج از ايران جريمه نمي‎شود

همچنين وزير نفت از امکان جايگزيني توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي با شرکت چيني CNPC خبر داد و گفت: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

بيژن زنگنه وزير نفت در حاشيه امضاي موافقتنامه بين المللي توسعه ميدان نفتي کرنج با کنسرسيوم بين المللي پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمريکا مجوز معافيت توتال از تحريم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآيند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي را آغاز مي‌کند.

وي افزود: طبق قرارداد، در صورتي که توتال فرانسه از فعاليت در توسعه فاز 11 پارس جنوبي کنار برود شرکت سي.ان.پي.سي. چين جايگزين آن مي‌شود.

زنگنه با بيان اينکه "سي.ان.پي.سي. چين در صورت جايگزيني، سهام توتال را در اختيار مي‌گيرد"، گفت: در صورت خروج طرف چيني از قرارداد نيز شرکت پتروپارس ايران باقي مي‌ماند.

وي ادامه داد: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

زنگنه در خصوص قرارداد با کنسرسيوم پرگس ابراز کرد: با مسئوولان پرگس درباره اجراي اين قرارداد و تأمين فاينانس مذاکره کرديم که آنها اعلام کردند از چه محل‌هايي مي‌توانند پول را تأمين کنند.

زنگنه در پاسخ به سؤالي در خصوص آخرين وضعيت توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: بهتر است در اين زمينه کمتر صحبت کنم؛ زيرا هر حرفي بزنم، به‌سراغ گزينه‌هاي ما مي‌روند و آن را مي‌سوزانند.

وزير نفت در پاسخ به سؤالي مبني بر اعلام اسامي‌مشتريان جديد نفتي ايران اذعان داشت: از آنها نام نمي‌برم؛ زيرا آمريکا و همسايگان نامرد به‌سراغ آنان مي‌روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخي اعضاي اوپک درباره نبود نگراني از کمبود نفت ناشي از تحريم نفتي ايران گفت: نامردي هم حدي دارد.

وي افزود: سختي براي همه کشورها رخ مي‌دهد اما نبايد از شرايط سخت همسايه پايکوبي کرد.

وزير نفت با تصريح به اينکه "افزايش بهاي نفت به‌سود آمريکاست و از پشت‌پرده با آمريکا همدستي مي‌کنند"، گفت: افزايش قيمت نفت به‌سود شيل نفت، اشتغالزايي و افزايش درآمدهاي نفتي آمريکاست.

  • خطيبي: همان امتيازاتي که به توتال داديد به ايراني‌ها بدهيد تا تحريم نفتي بي‎اثر شود

همچنين نماينده سابق ايران در اوپک با اشاره به اين که استفاده از شرکت‌هاي داخلي راهکاري براي کاهش اثرگذاري تحريم‌ها در صنعت نفت است گفت: اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي بدهد به شرکت‌هاي ايراني هم بدهد.

محمدعلي خطيبي به پروژه‌هاي جديد نفتي اشاره کرد و گفت: صنعت نفت ما صنعت بزرگي است و بايد به صورت مرتب پروژه‌هايي براي توسعه و نگهداري آن انجام شود تا بتواند به مسير توسعه و پيشرفت خودش ادامه دهد و به همين خاطر دشمنان هميشه صنعت نفت را هدف گرفتند و سرمايه گذاري در صنعت نفت را شامل تحريم‌ها کردند.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با توان نيروها و شرکت‌هاي داخلي براي توسعه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: در پروژه‌هاي مهمي‌که در سال‌هاي اخير انجام شده، نقش شرکت‌هاي ايراني در انجام اين پروژه‌ها بسيار پررنگ بوده است. بخش اعظم فازهاي پارس جنوبي را شرکت‌هاي ايراني توسعه دادند، پالايشگاه ستاره خليج فارس را شرکت‌هاي ايراني توانستند به بهره برداري برسانند و در بخش‌هاي بالادستي و پايين دستي، شرکت‌هاي ايراني توانمندي لازم را دارند و در بعضي از شرايط هم متاسفانه مورد بي مهري قرار مي‌گرفتند به ويژه بعد از برجام رويکرد به خارجي‌ها بيشتر شد و فکر مي‌کردند خارجي‌ها سرمايه و تکنولوژي به همراه مي‌آورند اما متاسفانه آن‌ها با احتياط عمل کردند و آن نگاه، نگاه موفقي نبود.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با قرادادها نيز گفت: قرادادهاي ما به اندازه کافي جذاب است منتها ريسک سياسي ما بالا است و اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي مانند توتال بدهد به شرکت‌هاي ايراني نيز بدهد و از آن‌ها حمايت کند، به ويژه اينکه سرمايه مشکل بزرگي است و بايد صندوق توسعه از شرکت‌هاي داخلي ما حمايت کند.

  • توتال براي ماندن در ايران دست و پا مي‌زند

همچنين اميري خامکاني نماينده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با بيان اينکه در حال حاضر فشار آمريکايي‌ها بر قراردادهاي IPC است تا شرکت‌هاي بزرگ را قانع کنند که اين قراردادها را امضاء نکنند، ادامه داد: هم‌اکنون توتال تلاش مي‌کند تا آمريکايي‌ها را قانع کند که قراردادي را که امضاء کرده ادامه دهد و همچنين بسياري از شرکت‌هاي نفتي يعني مصرف کنندگان و شرکت‌هاي خدماتي صنعت نفت تلاش مي‌کنند که بر کشورهاي خود فشار وارد کنند که برجام باقي بماند، چراکه علاقه مند با همکاري ايران هستند.